Inchi Kinesio Dotik | Koper

12 ergonomskih načel pri delovnih mestih

Leti 2020 in 2021 sta zagotovo zelo posebni leti, ki sta v naša življenja prinesli ogromno sprememb na različnih področjih. Razvoj epidemije je veliko podjetij in delavcev prisilil v uvedbo novih oblik opravljanja dela – delo na domu. Uvedba dela na domu je bila nujna poteza nekaterih podjetij, ki so želela ohraniti delovne procese. EUROFOUND ocenjuje, da je že spomladi 2020 delo na domu postalo običajna praksa vsaj 30 % delovno aktivnega prebivalstva v Evropi, v letu 2021 pa se trend take oblike opravljanja dela še povečuje.

Tako so zaposleni svoje pisarne zamenjali z domačimi prostori, ki so pri mnogih daleč od ergonomsko urejenega delovnega mesta. Namreč, prenosni računalnik na jedilni mizi in večurno sedenje na jedilnem stolu so nesprejemljivi za vsakodnevno delo, velikokrat so pa pridruženi še drugi moteči dejavniki, ki motijo delovni proces in negativno vplivajo na splošno dobro počutje osebe.

Osnovno načelo ergonomije v delovnem okolju je prilagajanje delovnega mesta človeku.

To pomeni, da nam mora delovno mesto delo olajšati, ne pa ga dodatno otežiti in na dolgi rok povzročati različne okvare in bolezni. V zadnjem letu opažam zelo velik porast povpraševanja po protibolečinskih masažah in pri večini je razlog neprilagojeno delovno mesto v domačem okolju in stres, ki pustita velik pečat na počutju in stanju kostno-mišičnega sistema. Mišice so trde, boleče, slabše gibljive, kite so preobremenjene, zapestja bolijo, pojavijo se lahko celo glavoboli, migrene in motnje vida.ž

delo-na-domu

Zakaj?

Ker je telo preobremenjeno, v takem ali drugačnem stresu, v prisilni drži, brez razbremenilnih faz, ipd.

V izogib takim stanjem in bolečinam obstajajo različne ergonomske smernice, ki uredijo delovna mesta tako, da omogočijo zdravo delo, zdrave delavce in zdravo podjetje. Naslednja načela naj bi že vključevalo tvoje delovno mesto v pisarni, lahko jih pa uporabiš tudi v začasni pisarni pisarni tvojem domu.

12 ergonomskih načel za oblikovanje delovnega mesta

  1. Delaj v nevtralnem položaju.
    • Ureditev dela tako, da ohranjaš hrbtenico v nevtralnem položaju – v obliki črke S. Pri sedenju je pomembno, da ima hrbtenica ledveno oporo in da se ohranja vzravnan položaj vratu – ekran v višini oči, oddaljen cca. 60 do 80 cm.
    • Nevtralen položaj ramen, komolcev in zapestij: ramena naj bodo sproščena, komolci ob telesu in zapestje sproščeno na miški (pogosta napaka: miška je postavljena predaleč, zato je komolec iztegnjen), pred tipkovnico naj bo 15 do 20 cm prostora za naslon rok.
  2. Zmanjšaj silo pri delu.
    • Če dviguješ težje orodje ali pripomočke (npr. kovinski kalkulatorji, tiskalniki, ipd.) jih dvigni z večjimi mišičnimi skupčinami.
  3. Orodja in druge predmete ohranjaj v lahkem dosegu rok.
    • Knjige, papirji, miška, kalkulator… naj bodo čim bližje (znotraj dosega iztegnjene roke), še posebej če so veliko časa v uporabi (znotraj dosega podlakti).
  4. Delaj na primerni višini.
    • Delo je potrebno prilagoditi glede na višino komolca. Torej, roka mora ravno počivati na mizi (dvigni/spusti stol).
  5. Zmanjšaj število ponavljajočih se gibov.
    • Zagotoviti več krajših odmorov med delom za razbremenitev statične drže telesa. Odmor naj bo aktiven, namenjen raztezanju rok, nog, hrbta in vratu.
  6. Zmanjšaj statično mišično delo.
    • Prisilna drža za računalnikov je vrsta statičnega mišičnega dela, ki privede do bolečine in mišične utrujenosti. Zato je potrebno zmanjšati trajanje dela in ga razbiti z odmori, raztegniti mišične skupine in ohranjati čim dlje nevtralen položaj telesa.
  7. Zmanjšaj pritisk na dele telesa.
    • Preprečiti točkovne pritiske na telo, npr. rob mize na roko, rob stola na stegna.
    • Robove, ki so v stiku, je potrebno mehko oblaziniti.
  8. Omogoči dovolj prostora.
    • Zagotoviti dovolj prostora za premikanje miške, obračanje telesa, premikanje rok, premikanje nog pod mizo…
  9. Gibaj se, telovadi, delaj raztezne vaje.
    • Vsaj dvakrat na dan si vzemi 5 do 10 minut časa, da raztegneš in sprostiš obremenjene dele telesa.
    • Dodatno lahko narediš še kakšno dihalno vajo za sprostitev.
  10. Ohranjaj delovno okolje udobno.
    • Delovno mesto naj bo ustrezno osvetljeno (brez bleščanja), kar pomeni branje besedila brez težav in brez refleksij v ekarnu.
    • Prostor naj bo ustrezno topel in redno prezračevan.
    • Odstranitev glasnih ali zvočno motečih naprav iz prostora.
  11. Zagotovi razumljivost signalov in ukazov.
    • Uporaba barv ali drugih oblik za poudarjanje informacij.
    • Ustrezna komunikacija med sodelavci.
  12. Izboljšaj organizacijo dela in zmanjšaj stres.
    • Dobro načrtovanje dela v izogib preobremenjenosti pri delu.
    • Ohraniti timsko delo – kljub razdalji.
    • Čim boljše obveščanje o delu.
    • Spodbujati sebe in druge za zdrav življenjski slog – ustrezna telesna drža, redno raztezanje in gibanje, ohranjanje kondicije in mišične mase, učinkovito obvladovanje stresa, pozitivno razpoloženje…

Lahko zapisana ergonomska načela uvedeš v tvoji domači pisarni?

Priporočam ti, da si vzameš malo časa in jih čim bolje implementiraš v tvoje delo na domu.

Za pomoč ali ideje nas lahko kontaktiraš. Z veseljem ti bomo pomagali, saj bodo spremembe definitivno olajšale opravljanje dela in zmanjšale tveganje za pojav skeletno-mišičnih bolezni in simptomov zaradi preobremenjenosti, ki so glavni vzrok za odsotnost z dela in delovno invalidnost.

Ines

inchi-icon-blog

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *